nuffnang ads

Friday, April 26, 2013

Cara-Cara Bakar Lemak

Saya jogging setiap hari tapi kenapa berat saya tidak berubah?

Pernahkah anda tertanya seperti soalan diatas? Anda selalu berjogging tapi tak juga kurus-kurus. Mengapa??



Aktiviti jogging, bersukan, swimming dan aerobics semuanya adalah aktivit cardio yang membakar kalori. Tidak semua aktiviti cardio membakar kalorie yang sama! Badan boleh mengunakan dua sumber tenaga untuk sustain aktiviti cardio, glycogen dan lemak!


Glygogen (carbohydrate): Ini merupakan bentuk simpanan carbohydrate dalam otot dan liver (hati) dan sumber pertama apabila tenaga diperlukan.

Lemak (fat): Sumber tenaga kedua untuk tenaga simpanan.

Kardio (jogging) sememangnya adalah untuk membakar lemak tetapi badan tidak akan membakar (banyak) lemak selagi ia mempunyai kandungan glycogen sebagai tenaga segera! Di sini, anda harus mulakan sesi latihan cardio dalam keadaan di mana kandungan glycogen adalah minimal. Dalam keadaan tersebut badan dipaksa membakar lemak untuk pengunaan tenaga.

Berikut adalah panduan untuk sesi latihan yang membakar lemak:

1. Elakkan dari makanan berkarbohidrat beberapa jam sebelum sesi cardio. Ini memaksa badan mengunakan glycogen sebelum sesi latihan.

2. Cardio pada waktu pagi. Selepas bangun waktu pagi, badan telah mengunakan glycogen sepanjang malam (ketika tidur). Di sini glycogen level memang rendah dan sesuai untuk sesi cardio.

3. Untuk memastikan badan membakar lemak, pastikan sesi cardio anda adalah melebihi 20 minit and pada heart-rate training zone antara 70-80%. Selepas 20 minit, badan telah menggunakan kesemua glycogen dan dengan itu, lemak akan digunakan.

4. Elakkan minuman berglucose (seperti 100Plus & Gatorade) sebelum and sewatku activiti cardio kerana mimuman ini memenuhi level glycogen. Air mineral adalah yang terbaik. Minuman berglucose boleh diminum selepas sesi cardio.

PERINGATAN:
*panduan ini tidak sesuai untuk atlit endurance/professional yang memerlukan bekalan glycogen untuk performace yang terbaik
*glucose adalah penting untuk sesi angkat berat. Pastikan anda memakan hidangan pre-workout yang kaya dengan protein and simple carbohydrate (glucose)










Sumber: hmlp

1 comment:

Cik Bluewendy Wendy said...

owh..mcm tuh..baru paham.. hihi.. jom bakar lemak..!! :)