nuffnang ads

Monday, January 31, 2011

Air Yang Dicincang Tidak Akan Putus

Cuaca pada petang itu tidaklah begitu baik. Sejak dari pagi, hujan turun dengan lebat dan tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti. Segala aktiviti yang hassan rancang pada petang ini terpaksa dilupakannya. Dia hanya mampu duduk diatas kerusi batu di beranda rumah sambil melihat hujan yang turun. Dengan ditemani secawan teh panas yang baru dibuat sebentar tadi dan sebuah novel kegemarannya, Hassan bersandar pada dinding rumah dengan harapan hujan akan berhenti turun pada bila-bila masa.
 
Ketika tengah leka membaca novel kegemarannya, hassan terdengar satu suara yang mengganggu kelekaannya.


“hassan! kemari kau. Dimana kamu menghilang?!”

“saya disini abang. Abang mahu apa?”

“Kemari saja kau. Jangan nak berdalih!”

“err, baiklah abang.” 

Hassan bangkit dari kerusinya dan terpaksa meninggalkan novel yang baru dibacanya untuk pergi kearah abangya, hussin. Didalam hatinya, dia sudah tahu apakah yang akan diarahkan oleh abangnya,

“Ya abang, abang mahu apa?”

Hussin tidak terus menjawab pertanyaan adiknya. Hussin memandang adiknya dari atas kebawah. Kemudian dia berkata,

“kau pergi mana tadi? Puas aku memanggil kau. Mengapa tak menjawab?” Tengking hussin.

“Sssaya, saya baca novel tadi, tak perasaan yang abang panggil saya. Maaf.” Jawab hassan terketar-ketar.

“maaf saja kau tahu, perasaan aku kau tak tahu!” gertak hussin sambil menolak adiknya sehingga terjatuh.

Wrestling Trivia

Malam tadi masa lepak-lepak kat kedai kopi, tokey kedai tu pasang gusti WWE. Masa tu take pape nak buat, so tengok jela. Gimik diorang tak pernah bertukar sejak dulu walaupun aku dah lama tak tengok. Aksi dan teknik masih sama, tapi tempat, masa dan penggusti je dah tukar. Hebat camne pun diorang bergusti, bagi saya tu semua gimik dan lakonan semata. Totally bullshit. Tapi malam ni aku teruja nak tau pasal info-info menarik tentang gusti ni. So, ni lah hasil nya:
 
  • Hulk Hogan tidak pernah mengalahkan Jerry Lawler didalam perlawanan gusti.
  • Mr. Kennedy menamakan anjingnya, Austin bersempena penggusti kegemarannya, Stone Cold Steve Austin.
  • WrestleMania terawal diadakan pada Mac 14.
  • Chris Jericho menamakan anaknya bedasarkan watak Ash dari siri the Evil Dead.
  • Hulk Hogan mempunyai kejuaraan terbanyak di WrestleMania dari mana-mana penggusti didalam sejarah WWF/E.
  • Shelton Benjamin pernah melatih Brock Lesnar pada suatu masa di kolejnya.
  • Lagu yang digunakan Undertaker/Flair pada perlawanan WrestleMania-X8 telah digunakan untuk Rene Dupree.
  • Rey Mysterio adalah pelakon tambahan didalam Freddy vs Jason.
  • Rene Dupree adalah juara termuda didalam sejarah WWE. Dia memenangi kejuaraan World Tag Team pada umur 19 tahun. Kedua termuda pula adalah Kenny dari the Spirit Squad yang berumur 20 tahun ketika memenangi kejuaraan.
  • Jake The Snake Roberts tidak pernah memenangi sebarang kejuaraan sepanjang kariernya di WWF.
  • WWE Championship telah bertukar tangan 11 kali pada 1999, menjadikan pertukaran yang paling banyak dalam sejarah. Senarainya ialah:

  1. Mankind-The Rock
  2. The Rock-Mankind
  3. Mankind-The Rock
  4. The Rock-Stone Cold
  5. Stone Cold-Undertaker
  6. Undertaker-Stone Cold
  7. Stone Cold-Mankind
  8. Mankind-HHH
  9. HHH-Vince McMahon
  10. Vince McMahon-HHH
  11. HHH-Big Show

  • Intercontinental Championship telah bertukar tangan 12 kali pada 2001, menjadikannya pertukaran paling banyak dalam sejarah. Pertukaran tersebut berlaku hampir setiap bulan. Senarainya ialah:

  1. ChrisBenoit-ChrisJericho
  2. ChrisJericho-HHH
  3. HHH-Jeff Hardy
  4. Jeff Hardy-HHH
  5. HHH-Kane
  6. Kane-Albert
  7. Albert-Lance Storm
  8. Lance Storm-Edge
  9. Edge-Christian
  10. Christian-Edge
  11. Edge-Test
  12. Test-Edge
sumber: Angelfire

p.s: kehidupan penggusti diluar gelanggang tidaklah seganas mana, macam orang lain jugak.

Interesting Facts All Around The World (Part 6)

Eat This :



  • Lobster dapat hidup selama 100 tahun
  • Gula-gula getah tidak dijual di Disney Land
  • Mangunyah gula-gula getah sewaktu kita mengupas bawang mencegah kita daripada menangis
  • Rahang kucing tidak boleh bergerak kekiri dan kanan
  • Nama Artic (kutub utara) bermaksud beruang dalam bahasa Yunani (Arktos), dan memang beruang kutub hanya ada di kutub utara
  • Jika kira berdiri di dasar perigi, kita boleh melihat bintang walaupun di siang hari
  • Suara yang kita dengar dari dalam kerang bukan suara ombak laut, tapi suara aliran darah dalam kepala kita.
  • Kebanyakan manusia yang menderita ketakutan pada ruang terbuka (kenophobia) daripada ketakukan pada ruang tertutup (claustrophobia) .
  • Teknik mengacau terbaik bukan dengan gerakan memutar, tapi dengan gerakan huruf W
  • Adegan band yang terus bermain muzik saat Titanic tenggelam adalah kisah nyata
  • Buku Guinness Book of Records memegang rekod sebagai buku yang paling banyak dicuri dari perpustakaan
  • 35% dari orang yang mencari jodoh melalui internet, sudah menikah
  • Coca-Cola dulu berwarna hijau
  • Secara fizikal, babi tidak boleh mendongak ke langit
  • Semua beruang kutub kidal
  • Kelawar selalu belok ke kiri jika terbang keluar dari gua
  • Jim Henson pertama kali memakai kata “Muppet”. Kombinasi dari “marionette” dan “puppet.”
  • Gajah satu-satunya haiwan yang tidak boleh meloncat

Sunday, January 30, 2011

Tanpa cinta ,aku......


Nama saya hisyam. Saya adalah seorang lelaki normal. Saya bekerja sebagai pengarah disebuah syarikat besar di ibu Negara. Gaji yang saya terima agak lumayan. Saya mempunyai sebuah kereta mewah dan sebuah rumah banglo yang besar disebuah tanah mewah dipinggir ibu Negara. Dirumah saya semuanya dihiasi perabot-perabot yang mewah yang mana saya rasa ramai orang tidak mampu memilikinya. Saya mempunyai ramai kawan yang baik terhadap saya. Tidak kira lelaki mahupun perempuan. Tua mahupun muda, dan kawan saya terdiri dari pelbagai bangsa. Saya juga dianugerahkan oleh Allah tubuh badan yang sihat dan kuat, memiliki wajah yang agak tampan. Tidak keterlaluan juga saya ingin memberitahu yang saya sentiasa berkongsi harta saya dengan insan yang memerlukan dengan kata lain, saya banyak menderma. Pendek kata saya mempunyai segala-gala nya yang manusia didunia ini inginkan.


Saya gembira, saya bersyukur atas nikmat yang dikurniakan kepada saya. Saya juga sentiasa menunaikan perintah Allah dan insyaallah, kalau ada masa, saya ingin menunaikan haji. Ini semua saya lakukan semata-mata ingin menunjukkan rasa syukur saya kepada Allah atas semua nikmat yang telah diberikan. Saya telah menjalani kehidupan sebegini semenjak tamat ijazah sarjana muda di sebuah universiti terkemuka tempatan dengan kepujian. Saya gembira selama ini.

Tetapi sejak akhir-akhir ini, diri saya ini seperti kosong. seperti tidak mempunyai apa-apa. Saya rasa seperti kehilangan sesuatu ibarat kepingan ‘jigsaw’ yang hilang. Perasaan ini datang secara tiba-tiba. Saya berani bersumpah, bahawa inilah kali pertama terjadi perkara sebegini terjadi terhadap diri saya. Sepanjang masa saya resah, gelisah yang sememang nya tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Kehidupan saya semakin hari, semakin murung. Prestasi kerja saya juga semakin merosot kerana terlalu asyik berfikir, apakah sebenarnya yang terjadi kepada diri saya. Saya juga banyak menghabiskan masa dirumah dan sentiasa termenung. Saya hidup didalam kesunyian walau pun dilimpahi dengan kekayaan dan kesenangan.

Sudah berbagai-bagai cara telah saya lakukan bagi menghilangkan perasaan sebegini. Sudah bermacam-macam orang telah saya temui bagi menyelesaikan masalah saya, tetapi ia tetap mengecewakan. Saya juga telah mengambil cuti beberapa minggu untuk melancong bagi menghilangkan perasaan ini tetapi perasaan ini terus memburuku. Dan ia berlarutan berbulan-bulan lamanya.

Suatu hari, ketika saya sedang memikirkan nasib saya diatas sofa mewah di ruang tamu rumah saya, saya ternampak sekeping dvd terselit dibawah karpet. Saya curiga, sebelum ini ia tiada. Maka saya pun mengambil dan membelek dvd tersebut. Setelah meramati beberapa lama, kemudian baru saya tersedar bahawa dvd itu sebenarnya sebahagian daripada dvd filem koleksi simpanan saya. Saya temenung, bagaimanakah ia boleh berada disitu sedangkan saya tidak pernah mengalihkannya daripada rak simpanan. Setelah lama merenung cover dvd tersebut. Saya rasa teruja untuk menontonnya kembali. Saya rasa mungkin dengan cara ini saya akan dapat melupakan seketika masalah yang menyelubungi hidup saya.

Setelah memasukkan dvd tersebut didalam dvd player, saya bersandar diatas sofa dan bersedia untuk menontonnya tanpa menyedari 2 jam berikutnya bakal merubah hidup saya.

Setelah tamat filem tersebut. Saya termenung. Saya temenung panjang, seketika kemudian saya menangis, saya menangis sepuas-puasnya. Saya bersyukur kepada Allah, kerana telah memberi petunjuk kepada saya akan penyelesaian segala masalah yang telah saya alami. Dengan linangan air mata, saya menyedari akan apa yang telah menyebabkan diri saya ini kosong, resah, gelisah dan segala kesukaran yang menyeliputi hidup saya selama ini. Melalui filem tersebut, saya telah menyedari bahawa dengan segala kekayaan dan keseronokan yang saya miliki selama ini tidak seiring dengan tuntutan jiwa saya. Tuntutan nafsu saya. Ianya satu perasaan yang telah dikurniakan oleh Allah sebagai nikmat kepada seluruh manusia sejak sekian lama, dan saya tidak memilikinya. Dan perasaan cinta itu ialah perasaan CINTA!

Selama ini saya terlalu sibuk dengan kerja dan kehidupan saya sehinga telah melupakan perasaan tersebut. Saya seringkali menolak perasaan tersebut daripada memiliki hati saya. Sepertimana saya menolak dan menghancurkan perasan beberapa orang wanita yang ingin memiliki hati saya atas alasan sibuk bekerja. Walaupun saya tahu mereka benar-benar cintakan kan saya, inginkan jiwa saya untuk dikasihi dan bukan kerana harta yang saya miliki. Saya telah sakiti mereka, menghancurkan perasaan mereka. Ya Allah, mungkinkah ini balasan Mu terhadap ku yang telah berlaku kejam tehadap hamba mu yang ikhlas? Sesungguhnya aku telah menolak fitrah yang dikurnia kan oleh Mu terhadap semua makhluk yang bergelar manusia. Pada malam itu saya menangis sepuas-puasnya atas kebodohan ku yang hanya mengejar kekayaan dan kejayaan tanpa menyedari bahawa semua itu tidak akan bererti jika tidak diiringi dengan cinta yang sejati.

3 tahun berlalu….

Sekarang kehidupan saya semakin baik. Saya juga telah membuka sebuah restoran di KLCC dan mempunyai beberapa cawangan diseluruh Negara. Alhamdulillah, ini semua atas berkat usaha saya dan isteri saya. Ya, sekarang saya telah berkahwin dengan seorang insan yang sangat saya cintai, dan pernah saya hancurkan hatinya suatu ketika dahulu. Saya begitu bahagia hidup dengannya. Segala kekayaan yang saya miliki menjadi semakin bermakna apabila bersamanya. Saya juga telah mempunyai seorang anak perempuan yang sangat comel dan sedang menunggu kehadiran seorang lagi cahaya mata yang sedang dikandung oleh isteri saya. Dan saya tidak akan sekali-kali menyakiti perasaan nya.

Sekarang baru saya sedar, bahawa harta semata-mata tidak dapat menjamin kebahagiaan dalam hidup tanpa kehadiran cinta sejati. Lebih tepat lagi cinta yang diredhai oleh Allah. Cinta yang terlarang akan membuatkan kita semua semakin merana. Cinta juga tidak akan dapat dinikmati jika hanya kerana nafsu semata. Allah telah menjadikan kita berpasang–pasangan dan dia tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia. Dia telah menjadikan cinta sebagai satu nikmat kepada manusia untuk berkasih sayang dan bersyukur kepadaNya dengan syarat kita berada di landasan yang telah ditetapkannya. Ingat, jangan sesekali anda menolak cinta kerana ingin mengejar kekayaan dan membina nama semata kerana kelak anda pasti akan merana. Sekian.


p.s: Dapat ilham lepas tengok cerita ‘Eat Pray Love’

Interesting Facts All Around The World (Part 5)

lagi-lagi trivia :



  • Air laut di lautan Atlantik lebih masin dari pada di lautan Pasifik
  • Topeng tokoh Michael Myers di film horor „Helloween‟ sebenarnya adalah topeng tokoh Captain Kirk (Star Trek) yang di cat putih - mereka kekurangan modal.
  • Nama asli butterfly (kupu-kupu) adalah flutterby.
  • 1 bayi lahir setiap 7 saat
  • Satu dari 14 wanita Amerika berambut perang asli. Lelaki pula hanya satu dari 17
  • The Olympic adalah saudara dari kapal Titanic, dan berlayar dengan selamat selama 25 tahun.
  • Saat Titanic karam, 2228 orang ada di dalamnya. Hanya 706 yang selamat
  • Di Amerika, seseorang dikenalpasti menderita AIDS tiap 10 minit. Di Afrika, seseorang meninggal karena AIDS setiap 10 minit
  • Sampai usia 6 bulan, bayi boleh menelan dan bernapas secara serentak. Orang dewasa tidak boleh melakukannya
  • Alasan kenapa di iklan jam kebanyakan jarum menunjuk pukul 10.10, karena jam itu akan kelihatan seperti sedang tersenyum
  • Seiap tahun bulan menjauh 3.82cm dari bumi
  • Saat kita bertahan hidup dan tidak ada bahan makanan, kasut adalah makanan terbaik untuk dimakan karena mengandungi cukup gizi untuk hidup buat sementara waktu.
  • Dalam satu titis air, mengandungi 50 juta bakteria
  • Dengan menaikkan kaki prlahan-lahan dan berbaring tenang dengan punggung lurus, kita tidak akan tenggelam di pasir selut.
  • Satu dari 10 orang hidup di suatu pulau
  • Memakan saderi membuang kalori lebih banyak dari pada kalori yang terkandung dalam saderi itu sendiri

Keajaiban Saintifik Di dalam Al-Qur’an: Keajaiban Susu Ibu


Susu ibu adalah satu sebatian yang tiada tandingan yang diciptakan oleh Tuhan yang merupakan sumber-makanan yang bermutu tinggi bagi bayi yang baru lahir dan merupakan satu sebatian yang meningkatkan kerintangan melawan penyakit. Sekalipun makanan bayi tiruan yang dihasilkan oleh teknologi terkini tidak dapat menggantikan sumber nutrisi ini yang sungguh menakjubkan.

Setiap hari, faedah susu ibu ini kepada bayi ditemui. Satu dari fakta bahawa sains telah menyingkap mengenai khasiat susu ibu ialah bahawa proses penyusuan selama dua tahun selepas kelahiran adalah sangat berfaedah. Tuhan memberikan kita satu maklumat penting yang ditemui oleh sains baru ditemui kini, dengan ayat " susuannya mengambil dua tahun" 1400 tahun lalu.

Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya; ibunya telah megandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menceraikan (dari susuan) dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada Ku dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepadaKu lah tempat kembalimu. (Surah Luqman; 14)


Sumber: Harun Yahya


p.s: ada orang cakap sekarang ni susu ibu dah xrelevan ? sape cakap? meh sini nak luku pale! Sampai dah tua pun best lagi...hik2

Cerita kedai kopi (part 2)

Pukul 9.00 pm

Pada malam ni, macam biasa saya dan kawan-kawan pergi ke kedai kopi untuk melepak dan membazirkan masa sambil berbual tentang topik semasa yang hangat. Tapi malam ni lain sikit. Kitorang dah ada satu topik yang nak dibincangkan. Satu topik yang mana saya dan seorang rakan, Zul telah dicabar kejantanan untuk mendengar nya dan kami sahut semalam. Tapi tak habis cerita. So malam ini kejantanan kami sekali lagi akan diuji oleh Amer, tuan empunya cerita. Malam ni lain sikit,sebab saya dah bawa dua orang backup yang juga telah merasa tercabar akan gertakan Amer. Nama dia Naem (bukan nama sebenar) dan Medan (juga bukan nama sebenar).

Bila masing-masing semua dah order air, Amer mulakan kata-katanya.

“Amacam, dah ready ke belum? Stretching semua dah buat?”. Kata Amer bagi meransang kitorang.

“Alah, ko tak payah nak wat gimik la Mer. Cerita je la.” Zul mencelah

“Tau, ko ni. Walaupun aku tau dah cerita ko ni takde nilai moral, tapi aku nak tengok, sejauh mana mengarutnya cerita tu.” Sampuk Medan yang excited.

“Belum dengar belum tau, ok tapi aku taknak ulang part (klik untuk ke part 1) semalam, korang pandai-pandai la.”

“Bereh!” Jawab kami serentak.

Semalam aku ada cakap aku resah kan? Sebab dia aku tak dengar khabar berita tentang Shafiq sejak dari masa aku amek result SPM dengan dia dulu. Aku taktau apa aku dah buat sampai dia jadi camtu sekali. Takkan lah sebab aku dapat 3A dia jeles kot. Tak mungkin. Aku call dia xdapat, mesej haram balas. Taktau la. Takkan lah dia pergi overseas tak bagitau aku kot. Hmm, bingung aku. Sejak dari tu lah aku sedih, murung dan segala macam penyakit jiwa lah aku dapat. Yelah, dia je satu-satunya member baik aku masa tu.
Aku taktau dah nak buat apa lepas dia mendiam camtu je. Aku bosan tau. Kalau ada dia boleh gak jalan-jalan Bandar ke apa ke. Takpun baru aku baru planning nak cari kerja sekali dengan dia. Tapi semuanya hancus. Terpaksa lah aku meneruskan baki cuti aku sebelum masuk ‘U’ dengan melepak atas katil sambil berangan sepanjang masa. Tapi ada jugakla keluar, dengan family la. Tak pun melepak sorang-sorang kat tepi tasik sambil usha-usha awek. Korang tau je la kan camne kalau usha sekumpulan awek yang cute-cute sorang-sorang.

Interesting Facts All Around The World (Part 4)


  • Ada 318,979,564,000 kemungkinan kombinasi pembukaan pertama pada catur.
  • Ada lebih dari 300 bakteria pembentuk karang gigi
  • Harimau adalah yang terbesar dalam keluarga kucing
  • Nombor “172? boleh didapati di wang kertas 5 dollar amerika, pada gambar semak dibawah Lincoln Memorial.
  • Pohon kelapa membunuh 150 orang tiap tahun. Lebih banyak daripada ikan yu

  • Pada poster film „Pretty Woman‟ Julia Robets terlalu pendek untuk jadi sejajar dengan Richard Gere. Maka mereka menggunakan model Shelley Michelle sebagai tubuh Julia.
  • Daerah kutub kehilangan matahari selama 186 hari dalam setahun
  • Kod Telefon Internasional untuk Antartica adalah 672.
  • Bom pertama sekutu dijatuhkan di Berlin pada perang dunia ke II. Membunuh satu-satunya gajah di Zoo Berlin.
  • Rata-rata hujan jatuh dengan kecepatan 7 batu sejam
  • Leonardo Da Vinci memerlukan masa 10 tahun untuk melukis Mona Lisa. Lukisan itu tidak ditandai dan di beri tarikh. Leonardo dan Mona mempunya susunan tulang yang persis sama dan menurut laporan x-ray, ada 3 versi lukisan dibawah lukisan itu.
  • Nama dari kembar gemini adalah Castor dan Pullox
  • Gerakan Bruce Lee sangat cepat sehingga mereka harus melambatkan filem agar kita dapat melihat semua gerakannya.
  • Satu kilo dari berat badan kita mengandung 7000 kalori
  • Darah sama pekat dengan air laut

p.s: senyuman 'monalisa' tu memang terbaek lah

Keajaiban Saintifik Di dalam Al-Qur’an: Kegelapan Dalam Lautan Dan Ombak Didalam Laut




"Atau seperti gelap gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula) di atasnya pula awan; gelap gelita yang tindih menindih, apabila dia mengeluarkan tangannya tiadalah dia dapat melihatnya, dan barangsiapa yang tiada diberi cahaya oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun. Surah An-Nur: 40)

Persekitaran umum dasar laut diterangkan dalam sebuah buku bertajuk Ocean.

Kegelapan di dasar laut dan lautan ditemui sekitar kedalaman 200 meter dan ke bawah. Pada kedalaman ini, di sana hampir-hampir tidak terdapat cahaya. Di bawah kedalaman 1000 meter, di sana langsung tidak terdapat cahaya.

Hari ini, kita dapat mengetahui struktur umum mengenai lautan. Sifat-sifat makhluk hidupan di dalamnya, salinisasinya melalui pengetahun tentang kadar kandungan air, kawasan dan kedalamannya. Kapal selam dan peralatan khusus yang dibangunkan dengan teknologi moden, membantu saintis untuk merakamkam maklumat seperti ini.


Manusia tidak mampu menyelam lebih dari 40 meter ke bawah tanpa sebarang bantuan atau peralatan khusus. Mereka tidak dapat bertahan tanpa peralatan di dasar, bahagian yang gelap di lautan, seperti pada kedalaman 200 meter. Atas sebab ini, para saintis hanya akhir-akhir ini mampu menyingkap maklumat terperinci mengenai lautan ini. Bagaimanapun kenyataan 'gelap gelita di lautan yang dalam' telah pun di selitkan di dalam surah An-Nur 1400 tahun dahulu. Ianya sudah pasti satu dari keajaiban Al-Qur'an di mana maklumat seperti ini dikhabarkan ketika di mana tidak ada sebuah peralatan pun yang dapat membantu manusia untuk menyelam ke dasar lautan.

Sebagai tambahan, fakta di dalam ayat 40 surah Nur: gelap gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula) di atasnya pula awan; menarik perhatian kita kepada satu lagi keajaiban Al-Qur'an.

Para saintis baru-baru ini telah menemui bahawa di sana terdapat gelombang ombak di dalam lautan, yang mana terjadi pada kepekatan sempadan dua permukaan di atas lapisan-lapisan yang mempunyai kepekatan berbeza. Gelombang internal ini melitupi air laut yang dalam kerana bahagian yang jauh ke dalam mempunyai kepekatan yang lebih tinggi dari air yang berada di atasnya. Gelombang internal bertindak seperti ombak di permukaan lautan. Ianya boleh berpecah sama seperti ombak di permukaan. Ombak internal ini tidak dapat dilihat dengan mata manusia, tetapi ia dapat dikesan dengan mengkaji perubahan suhu atau salinisasi pada suatu kedudukan yang diberi.

Kenyataan yang terdapat di dalam Al-Qur'an berbunyi secara mutlak selari kepada penjelasan di atas. Tanpa perlu kepada pengkajian, seorang dapat melihat dengan jelas ombak pada permukaan laut. Tatapi suatu yang amat mustahil bagi seseorang untuk melihat ombak di dalam laut (internal). Sebenarnya, dalam surah Nur, Tuhan menarik perhatian manusia kepada satu lagi jenis ombak yang berlaku di dalam lautan. Suatu yang pasti, fakta ini yang baru ditemui oleh saintis baru-baru ini, menunjukkan sekali lagi bahawa Al-Qur'an adalah kalam Tuhan.


Sumber: Harun Yahya


p.s: Macam mane la agaknya ombak dalam laut? Subhanallah!

Keajaiban penghasilan madu dan sarang lebah


Seekor lebah pekerja dapat hidup selama 4 hingga 6 minggu. Selama tiga minggu selepas dilahirkan ia tinggal di dalam sarang. Tugas pertamanya ialah menjaga lebah - lebah yang sedang membesar. Ia memberi makanan kepada bayi lebah dengan madu dan debunga yang diambil daripada tempat simpanan. Apabila lebah pekerja ini mencecah umur 12 hari, tiba-tiba, lilin lebah mula dihasilkan di dalam badannya. Lilin lebah amat penting kepada lebah, kerana mereka membina sarang dengan lilin ini. 

Korang dapat melihat gambar sarang lebah di atas. Dapatkah korang membina heksagon yang kemas seperti ini tanpa pembaris? Atau, dapatkan sehelai kertas kosong dan lukis bentuk heksagon dari satu penjuru kertas dan seorang kawan korang melukis daripada hujung lain. Dapatkah korang menghasilkan sebuah heksagon yang rapi, di tengah-tengah kertas, tanpa meninggalkan sedikit pun ruang? Pasti korang tidak akan dapat melakukannya, bukan? Untuk melakukannya, korang memerlukan peralatan dan korang perlu melakukan perkiraan yang kompleks. Tetapi, si lebah kecil ini yang baru berusia 12 hari, dapat menghasilkan sebuah sarang lebah yang sempurna. Tambahan pula, ia melakukannya tanpa sebarang peralatan. Setiap lebah memulakan pembinaan heksagon daripada satu sudut, dan bertemu di tengahnya. Korang mungkin dapat mengesan keluasan sarang lebah ini adalah sama. Bagaimanakah seekor lebah melaksanakan satu tugas yang tidak dapat dilakukan oleh seorang manusia dan ia melakukannya dengan cemerlang? Allahlah yang telah membenarkan lebah ini melakukan semua tugas-tugas tersebut. Allah telah menjadikan lebah bersama dengan kelebihan ini.

Mengapakah sarang lebah dibuat dalam bentuk heksagon? Ini juga menjadi satu persoalan, mengapa ia tidak bulat,tiga segi atau berbentuk petak? Ini kerana jika mereka membinanya dengan bentuk selain heksagon akan ada ruang-ruang tertinggal yang tidak digunakan di antara sel-sel; dengan itu, mereka hanya dapat menyimpan kurang madu dan terpaksa membazirkan lilin untuk menampal jurang ini. Sebenarnya, mereka juga boleh menyimpan madu di dalam bulatan atau segi tiga, tetapi heksagon adalah satu bentuk yang mempunyai ukur lilit yang terpendek. Walaupun mempunyai keluasan yang sama dengan bentuk-bentuk lain, tetapi mereka menggunakan kurang lilin untuk membuat sel-sel heksagon daripada apa yang mereka gunakan untuk membuat segi tiga dan bulatan. Dengan kata lain, mereka boleh menyimpan jumlah madu yang maksimum di dalam heksagon dan menggunakan jumlah lilin yang minimum.

 
Tanggungjawab seekor lebah pekerja tidak berakhir di situsahaja. Di antara tugas-tugasnya, sehingga ia berusia 3 minggu, ialah menyimpan jeli diraja dan debunga di dalam sarang madu, memastikan sarang bersih dan membuang lebah mati dan sampah sarap ke luar sarang. Di peringkat akhir tugas 3 minggunya, ia memulakan tugas terakhirnya sebagai pengawal keselamatan dan melindungi sarang tersebut daripada musuh. Apabila tempoh 3 minggu berakhir, lebah tersebut telah cukup mahir untuk mengutip jeli diraja, debunga dan air. Lebah pekerja akan keletihan setelah bekerja tanpa henti 2 hingga 3 minggu dan kemudian mati. Di dalam kehidupan mereka yang singkat, ia bekerja tanpa henti.

Tambahan pula tidak ada siapa pun yang mengajarnya untuk melakukan tugas-tugas mereka. Ia memerlukan kerja keras untuk menghasilkan madu. Contohnya, untuk mengumpulkan satu kilogram madu, 900 ekor lebah perlu bekerja sepanjang hari. Anggaran lain lebih memeranjatkan: untuk menghasilkan 450 gram madu tulen, 17 ribu lebah mesti menghinggapi 10 juta bunga. Ia mula bekerja sebaik sahaja selepas dilahirkan. Tidakkah ini mustahil? Tetapi lebah telah melaksanakan tugas yang mustahil ini, kerana Allah telah menjadikan mereka dengan kebolehan untuk melakukannya.

Lebah dapat menghasilkan madu lebih banyak daripada keperluan mereka. Seperti yang kamu ketahui, lebah menghasilkan madu di dalam badannya. Tubuh kecil mereka ini dapat menghasilkan madu yang mencukupi untuk keperluan mereka dan juga manusia. Tetapi mengapa lebah-lebah ini begitu pemurah? Mengapa mereka tidak memikirkan wang sahaja daripada memikirkan keperluan kita? Madu sangat berkhasiat kepada manusia. Kerana itulah, Allah telah menjadikan lebah bersama kebolehan menghasilkan madu dan memerintahkan mereka untuk menghasilkannya di dalam kuantiti yang banyak.

Allah menyebutkan di dalam Al-Quran: Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: “Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan
dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu” (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir. (Surah An-Nahl:68-69)


Sumber: Harun Yahya


p.s: pakar-pakar sains juga terperanjat dengan perkara ini, dan mencari jawapan kepada persoalan bagaimana ketertiban ini dijaga, dan bagaimana sejumlah besar lebah-lebah dapat bekerja bersama dengan begitu baik.

Friday, January 28, 2011

Cerita Kedai Kopi


Waktu malam memang menjadi lumrah bagi saya untuk membazirkan masa di kedai kopi. Memang itu lah rutin harian saya bersama rakan-rakan. Memang pantang la kalau tak dapat keluar melepak, silap haribulan boleh demam.

 
Sampai je dekat kedai kopi, first sekali kitorang mesti port dekat meja luar. Kedai tu besar, ada bahagian luar dan dalam. Bahagian dalam agak crowded kalau dah sampai waktu kemuncak untuk melepak. Duduk luar dapat menghirup udara segar. Bila dah port baik, masing-masing keluarkan segala benda yang ada dalam poket (berat kot). Henset, kunci kereta, lighter dan kotak rokok john sorang satu(saya sorang je sebenarnya). Abes berselarak atas meja. 2-3 minit pastu datang la sorang brader nak amek order. Dialog dia tiap-tiap malam sama je, xpernah nak tukar. Ayat keramat dia,”minum pe?” sambil buat muka letih. Kitorang bese nya tak terus order. Tengok keliling dulu air apa yang orang lain tengah minum agak-agak best baru order.tapi tak banyak beza pun menu air kitorang tiap2 malam. Yang wajib ada teh tarik, barli suam, radix ais dengan teh ‘o’ halia (rare sikit minum ni). Pastu brader tu pun ulang lagi dialog keramat dia, “makan?” serentak kitorang geleng. Makan angin je sudah. Pastu baru la kitorang mula membuka cerita-cerita panas.

Ada satu malam ni, member saya nama dia Amer (bukan nama sebenar) dia nak open topik malam ni. Dia telah mengatakan bahawa ini adalah sebuah kisah benar yang agak tragis dan beliau juga telah memberi amaran kepada saya dan rakan supaya tabah untuk mendengar kisahnya kerana cerita ini mungkin akan menganggu pemikiran dan jiwa saya dan rakan. Saya terfikir, apakah yang tragis sekali sehingga memerlukan jiwa yang kental untuk mendengarnya. Tanpa berfikir panjang dan merasakan cerita itu tidak mempunyai kesan mendalam saya terus berkata,

”hah,apa tunggu lagi, cerita je lah.”
 
Amir pun berkata,

Ok, aku cerita. Tapi aku tak tanggung kalau ko dapat demam kure , xpun tekanan jiwa. Ok?”

Kawan saya yang sorang lagi tu nama dia zul (bukan nama sebenar),”Eleh koya lak mamat ni”.

Cerita je la, banyak bunyi pulak” kata saya.

Ok, ceritanya begini.......

Interesting Facts All Around The World (Part 3)

Enjoy this!!

  • Coklat dapat membunuh anjing, kerana ianya mempengaruhi jantung dan susunan sarafnya
  • Tanpa dicampur air liur di dalam mulut, kita tidak akan merasakan rasa makanan
  • Kuku di jari tangan tumbuh 4 kali lebih cepat daripada kuku kaki
  • 13% orang di dunia adalah kidal
  • Hampir semua lipstik mengandungi sisik ikan
  • Bayi yang baru lahir berat kepalanya 1/4 dari berat tubuhnya
  • Kita sebenarnya melihat dengan otak. mata hanya merupakan kamera yang mengirim data ke otak. 1/4 bagian dari otak digunakan untuk mengatur kerja mata
  • Kala jengking boleh dibunuh dengan menyiramnya dengan cuka. Bila terkena cuka, kala jengking akan marah dan menyengat dirinya sendiri
  • Pada tahun 1830an, sos tomato dijual sebagai ubat.
  • Tiga monyet bijak punya nama: Mizaru (See no evil), Mikazaru (Hear no evil), and Mazaru (Speak no evil).
  • India mempunyai Undang-undang hak untuk lembu
  • Jika anda bersin terlalu kuat, anda dapat meretakkan tulang rusuk. Jika anda cuba menahan bersin, anda boleh menyebabkan pembuluh darah di kepala dan leher pecah, dan akan menyebabkan kematian. Jika memaksa mata terbuka sewaktu bersin, bola mata boleh terkeluar dari tempatnya.
  • Nama negara Filipina berasal dari nama Raja Phillip
  • Saudi Arabia berasal dari nama Raja Saud
  • Kanak-kanak mempunyai 20 gigi awal. Orang dewasa punya 32.
  • Seorang ayah lebih cenderung mengukur ketinggian anaknya, manakala ibu pula mengukur berat anaknya
  • Setiap pusingan 11 tahun, kutub magnet pada matahari bertukar tempat. Pusingan ini
  • dinamakan “Solarmax”.

p.s: comel gambar budak tu. Rasa nak cubit-cubit je.

Makhluk Terbang Terbaik Dunia





Boleh dikatakan, apabila membincangkan tentang terbang, lalat adalah makhluk paling berbakat. Seekor lalat dapat mengepakkan sayapnya sekitar 500 hingga 1000 kali setiap saat.

Berhenti di sini, dan fikirkan sejenak. Kadar yang disebutkan bukan sejam dan tidak juga seminit; tetapi hanya sesaat. Ia itu sama masa yang korang gunakan untuk mengelipkan mata korang. Lalat dapat mengepakkan sayapnya sekurang-kurangnya 500 kali ketika korang membuka dan menutup mata kkorang. Fikirkan contoh berikut: Apa akan korang lakukan sekiranya korang diminta membuka dan menutup tangan korang 10 kali dan bukannya 500 kali? Sudah tentu xlogik untuk korang melakukannya 500 kali dengan otot-otot yang korang milik ini. Lalat, dengan otot-otot luar biasanya, dapat membuat satu tugas yang tidak dapat korang melakukannya. Tambahan pula, lalat tidak menghadapi sebarang kesukaran ketika mengepak sayapnya; otot terbangnya tidak akan tercabut. Kerana Allah telah menjadikan mereka dengan sistem yang hebat. Kalau korang dapat melihat lalat dengan dekat, ia tidak menghadapi sebarang kesukaran ketika terbang. 


Bagaimanapun, sebenarnya ia adalah gerakan yang penting dan sukar. Korang mengenali helikopter dan kapal terbang. Tahukah korang bila manusia mula menggunakannya? Mesin yang dapat terbang hari ini hanya direka pada hujung abad lepas. Ini bermakna beratus-ratus tahun dulu, tidak terdapat kapal terbang atau helikopter macam yang ada sekarang. Jurutera dan juru teknik telah mengkaji sekian lama; mereka bekerja selama beberapa tahun dan hanya berjaya menghasilkannya tidak beberapa lama dahulu. Perhatikan: Hari ini tidak ada satu pun mesin yang dapat terbang seperti lalat. 

Ciri-ciri ini terdapat pada beberapa jenis helikopter yang maju. Tetapi berapa lama pun usaha yang dijalankan dan enjin canggih yang kuat, helikopter ini masih tidak memiliki kebolehan untuk terbang seperti lalat. Sekarang, perhatikan lalat yang kamu temui. Perhatikan apa yang dapat kamu kesan: Korang akan mendapati lalat tersebut tidak terbang dalam keadaan lurus. Lalat dapat ke mana sahaja yang dikehendakinya dengan melakukan gerakan yang lincah. Contohnya, ia dapat melakukan “zigzag” di udara, dan melakukan peralihan mengejut. Ia dapat mendarat di atas sebarang permukaan, walau sesukar mana sekali pun. Ia dapat mendarat di atas siling atau dinding menegak dengan mudah.



Sumber: Harun Yahya



p.s: Lalat meloncat ke belakang sebelum terbang

Keajaiban Saintifik Di dalam Al-Qur’an: Proses Pembentukan Hujan



Bagaimana pembentukan hujan kekal sebagai misteri besar untuk beberapa lama. Hanya setelah penciptaan radar cuaca barulah peringkat-peringkat pembentukan hujan dapat di ketahui.

Berdasarkan hal ini, pembentukan hujan terjadi dalam 3 peringkat. Pertama, bahan asas dalam hujan naik ke udara melalui tiupan angin. Kemudian, awan pun terbentuk dan akhirnya titisan hujan pun timbul.

Penilaian Al-Qur'an mengenai formasi hujan merujuk secara tepat kepada proses ini. Dalam sepotong ayat, pembentukan ini diterangkan sebagai berikut.

"Allah, Dialah yang mengirim angin lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal: lalu kamu lihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila hujan itu turun menimpa hambaNya yang dikehendakiNya menjadikan mereka gembira. (Surah Ar-Rum: 48)

Zarah-zarah yang mengelilingi titisan garam dan zarah-zarah habuk semakin menebal dan membentuk titisan hujan, jadi, titisan yang menjadi lebih berat daripada udara akan meninggalkan gumpalan awan dan mula untuk gugur ke bumi sebagai hujan.

Sepertimana yang kita lihat, setiap peringkat dalam pembentukan hujan adalah berkaitan dengan ayat-ayat di dalam Al-Qur'an. Selanjutnya, semua peringkat ini diterangkan secara tepat dengan tertib yang tepat. Sama seperti fenomena semulajadi yang lain yang berlaku di bumi. Tuhan memberikan penjelasan yang paling tepat seperti fenomena-fenomena ini dan memaklumkan kepada manusia di dalam kitab Al-Qur'an beberapa abad sebelum ianya diketahui. Dalam ayat lain, maklumat berikut diterangkan mengenai pembentukan hujan;

"Tidakkah kamu melihat bahawa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bagian-bagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih, maka kelihatan olehmu hujan keluar dari celah-celahnya, dan Allah juga menurunkan (butiran) ais dari langit, dari gumpalan awan seperti gunung maka ditimpakanNya ais itu kepada siapa yang dikehendakiNya dan dipalingkanNya siapa yang dihendakiNya. Kilauan kilat itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan. (Surah An-Nur: 43)
 

Para saintis yang mengkaji jenis-jenis awan menemui keputusan yang amat mengejutkan berkenaan dengan formasi gumpalan awan hujan. Gumpalan-gumpalan awan terbentuk berdasarkan kepada susunan dan peringakat yang amat jelas. Peringkat pembentukan awan Kumulonimbus, satu jenis dari awan seperti beriku.
Digerakkan dengan tiupan angin: gumpalan awan yang bergerak bersama iaitu digerakkan dengan tiupan angin.

Berkumpul- kemudiannya, awan-awan yang kecil (awan kumulus) yang digerakkan oleh angin berkumpul bersama, membentuk gumpalan yang lebih besar. 

Melonggok- apabila awan-awan kecil telah berkumpul, rangka dalam lingkungan awan yang lebih besar bertambah. Rangka yang berada dekat dengan pusat awan adalah lebih kukuh berbanding yang berada di tepi rangka-rangka ini menyebabkan awan berkembang secara menegak, dan menyebabkan gumpalan awan berlonggok-longok. Perkembangan menegak ini menyebabkn jasad awak menganjur dalam ke bahagian yang lebih sejuk di dalam atmosfera. Di mana titisan air dan awan membentuk dan mula mengembang dengan lebih besar lagi. Apabila titisan air dan ais ini menjadi lebih berat sehingga gagal untuk ditampung oleh rangka di mana mereka terletak akhirnya mereka akan gugur dari gumpalan awan sebagai hujan, ais dan lain-lain.

Suatu yang harus diingat bahawa pakar meteorologi hanya mengetahui maklumat terperinci pembentukan hujan, struktur dan fungsinya hanya di akhir-akhir ini dan melalui peralatan canggih seperti kapal terbang, satelit, computer dan lain-lain. Ianya adalah bukti bahawa Tuhan telah memberikan kita cebisan maklumat yang tidak diketahui 1400 tahun dahulu.


Sumber: Harun Yahya


p.s: Hujan adalah nikmat, hujan memberi pengaruh besar dalam kehidupan seharian. Kumpulan HUJAN pun xdapat nak wat camtu.

Thursday, January 27, 2011

Interesting Facts All Around The World (Part 2)

Now,open up your mind :
  • · Kod Zip (Poskod) adalah kepanjangan dari „Zoning Improvement Plan‟.

    • · Coca-Cola mengandung Coca (yang merupakan zat aktif pada kokain) dari tahun 1885 sampai 1903.
    • · Rata-rata kita menuturkan 5000 perkataan setiap hari (walaupun 80% nya kita bercakap pada diri sendiri)
    • · Seandainya kuota air dalam tubuh kita berkurang 1%, kita terus merasa haus
    • · Orang German cuba untuk meniru Coca-cola dan menghasilkan Fanta

    • · Seumur hidup kita meminum air sebanyak lebih kurang 75,000 liter
    • · Setiap orang, termasuk kembar, cop jari dan tekstur lidahnya tidak ada yang sama.
    • · Titik merah pada 7-Up logo berasal dari penemunya yang bermata merah. Dia seorang albino.
    • · Seorang lelaki kehilangan 40 helai rambut tiap hari. Wanita pula 70 helai sehari.

    • · Tanda ‟save‟ pada Microsoft Office programs menunjukan gambar floppy disk dengan shutter terbalik
    • · Albert Einstein dan Charles Darwin, keduanya menikah dengan sepupu pertama mereka (Elsa Löwenthal dan Emma Wedgewood).

    • · Unta punya 3 kelopak mata.
    • · Sehelai rambut di kepala kita mempunyai masa tumbuh 2 sampai 6 tahun sebelum diganti dengan rambut baru
    • · Seseorang itu masih di dalam keadaan sedar selama 8 saat setelah dipenggal
    • · Otot yang bekerja paling cepat ditubuh kita adalah otot dikelopak mata yang membuat kita berkedip. kita boleh berkedip 5 kali dalam sedetik

    Keajaiban Saintifik Di dalam Al-Qur’an: Pengitaran Di Atmosfera





    Ayat ke 11 dalam surah at-Tariq, merujuk kepada fungsi 'pembalikan' langit;

    “Demi langit yang mempunyai (sistem) pengitaran”. Surat at-Tariq;11.

    Perkataan yang ditafsirkan sebagai 'kitaran' dalam penerjemahan Al-Qur'an juga bermaksud 'menghantar balik' atau 'pengembalian'.

    Seperti yang diketahui, atmosfera yang mengelilingi bumi mengandungi beberapa lapisan. Setiap lapisan memberikan tujuan penting bagi faedah kehidupan. Kajian telah menunjukkan bahawa semua lapisan ini menjalankan fungsi pemantulan material atau sinaran yang bergerak ke arahnya keluar semula ke luar angkasa atau turun kembali ke bumi. Sekarang kita akan meneliiti beberapa contoh fungsi 'pengitaran' yang dimainkan oleh lapisan-lapisan yang mengelilingi ruang langit bumi.


    Troposfera, setinggi 13 hingga 15 kilometer di atas permukaan bumi membantu mengkondensasikan wap air yang naik ke udara dari permukaan bumi sebagai titisan hujan.


    Lapisan ozon, pada ketinggian 25 kilometer, memancarkan semula sinaran merbahaya dan cahaya ultra violet yang datang dari luar angkasa kembali ke luar.


    Lapisan ionosfera memancarkan liputan gelombang radio dari bumi kembali ke bahagian lain dalam bumi, sama seperti komunikasi satelit pasif, yang menyebabkan komunikasi tanpa wayar, radio dan siaran liputan televisyen dapat dilakukan untuk jarak yang lebih jauh.


    Lapisan magnetosfera pula berfungsi mengembalikan zarah radioaktif merbahaya yang dipancarkan oleh matahari dan bintang-bintang lain kembali semula ke angkasa lepas sebelum sampai ke bumi.

    Fakta mengenai sifat-sifat lapisan-lapisan atmosfera, yang baru diketahui baru-baru ini telah diumumkan berabad lamanya dalam Al-Qur'an, sekali lagi menunjukan bahawa Al-Qur'an sebenarnya adalah kata-kata Maha Suci Allah.


    Sumber: Harun Yahya


    p.s: selama ni belajar kat sekolah xtau pun semua ni dah di sebut dalam Al-Qur’an. Hmmm

    Rahsia Di Sebalik Gigitan Nyamuk




     
    Apabila anda terluka, darah anda akan berhenti mengalir dengan sendirinya. Ini kerana darah dapat membeku dan berhenti mengalir. Allah telah menjadikan darah dengan kualiti seperti ini untuk melindungi manusia. Jika darah tidak dapat membeku dengan sendirinya, luka kecil di jari anda atau luka kerana terjatuh ketika berlari boleh menyebabkan kematian kamu, kerana kamu tidak dapat menghalang pendarahannya. Ia amat penting kepada kita. Tetapi, nyamuk mungkin tidak gemarkannya. Mengapa? Kerana, apabila nyamuk mula menyedut darah, ia akan menjadi beku dan tidak akan dapat disedut. Jika ini berlaku, nyamuk tidak akan wujud, kerana tidak seekor nyamuk dapat memberikan protein kepada telur-telurnya.


    Sekali lagi Allah telah menjadikan satu kemahiran unik untuk proses ini. Bagaimana? Sebelum nyamuk mula menghisap darah, ia mengeluarkan satu cecair khas, yang Allah kurniakan kepadanya, ke dalam saluran darah sesiapa yang dihinggapinya. Dengan cara ini, darah di kawasan ini tidak akan membeku dan nyamuk dapat menyedutnya. Cecair ini juga mempunyai kualiti lain. Apabila nyamuk menjalankan kerjanya, anda tidak akan merasa apa-apa, kerana bahan ini telah mengebaskan kawasan yang digigit nyamuk. Cecair ini seperti anestesia yang digunakan oleh doktor gigi atau pakar bedah. Doktor memberikan sejenis dadah supaya anda tidak merasa sakit, dan memang anda tidak merasanya. Jadi, nyamuk juga bekerja seperti seorang doktor. Mulanya ia membius dan kemudian menghisap. Selepas nyamuk menggigit anda, anda akan merasa sedikit gatal dan bengkak. Punca rasa gatal dan bengkak ini adalah cecair ini. anda mungkin beranggapan perkara ini memakan masa yang panjang. Tetapi nyamuk ini melakukan semuanya di dalam masa yang singkat. Anda hanya merasa kesan gigitannya setelah ia menyelesaikan kerjanya dan mengemas kembali peralatannya.

    Sekarang, mari kita fikirkan bersama. Nyamuk hanya bersaiz hujung pensil, tetapi kerja yang dilakukan amat penting dan sempurna. Pada pandangan anda, apakah nyamuk-nyamuk ini dapat memikirkan semua ini? Untuk menghalang pembekuan darah manusia, membius kawasan gigitannya supaya ia tidak menyakitkan, menghasilkan mata yang dapat melihat pada waktu malam, menyusun telurnya dalam bentuk rakit supaya ia tidak tenggelam. Ia tidak dapat menciptanya, bukan? Allah telah menjadikan hidupan dengan sifat-sifat yang bersesuaian untuknya supaya ia dapat mencari makan sendiri, melindungi diri dan menyelamatkan diri. Ini membuktikan betapa Allah amat mengambil berat, Maha Penyayang dan melindungi.


    Sumber: Harun Yahya


    p.s: tetap xsuka bila kena gigit nyamuk malam-malam