nuffnang ads

Wednesday, December 21, 2011

Puak Asli Memotong Jari Bagi Melambangkan Kesedihan

What the????



Seringkali kita mendengar ritual-ritual pelik yang diamalkan oleh kaum-kaum asli dari seluruh dunia. Tetapi tahukah anda, bagi kaum asli Dani dari kepulaun Papua, Indonesia, cara untuk mereka meratapi sesebuah kematian adalah dengan memotong sebahagian dari jari-jari mereka.

Bagi ahli puak tersebut, jika terdapat kematian, mereka akan memotong sebahagian dari jari-jari mereka sebagai jalan untuk menunjukkan kesedihan mereka terhadap si mati yang telah pergi. Bukan itu sahaja, mereka juga akan melumurkan lumpur dan abu-abu ke muka mereka bagi melambangkan kesedihan dan kesakitan yang mereka hadapi.



Kebanyakan yang terlibat dalam ritual pelik ini adalah perempuan ini kerana kesedihan dan kesakitan dari pemergian ahli keluarga mereka lebih dirasai oleh golongan wanita. Mereka percaya, dengan memotong jari-jari mereka, semangat jahat yang menghantui roh si mati akan pergi.



Sebelum upacara memotong dijalankan, jari-jari mereka akan di ikat dengan menggunakan tali selama 30 minit supaya jari-jari yang telah dipotong senang untuk dikeringkan sebelum dibakar dan ditanam ditempat yang suci.



Bagi mereka juga, kesakitan yang dialami dari pemotongan jari mereka melambangkan derita dan kesakitan akibat kehilangan orang yang tersayang. Kebiasaannya, hanya kaum keluarga terdekat yang menjalankan ritual ini. Walaubagaimanapun, ritual ini telah diharamkan oleh kerajaan Indonesia pada beberapa tahun yang lalu.
  

Sumber: odditycentral

4 comments:

Anonymous said...

Ini bangang ah. Nasib baik lu tak post video dorang potong jari, bro. Kah3.

Anikimaro said...

wa respek diorang punya kebangangan..salute!!! hahaha

si para para said...

susah la nk korek idung lepas ni..

Anikimaro said...

nak makan nasik pun susah ni..haha