nuffnang ads

Wednesday, December 21, 2011

Kereta Rekaan Paul 'Hot Rod' Stander Yang Paling BADASS

This is the real deal!!

Manusia zaman sekarang banyak melakukan  perkara gila dalam mengubahsuai kereta mereka. Tetapi kebanyakannya tidak segila Paul Stender, 44, yang telah mengimpal sebuah peluru berpandu diatas bumbung kereta beliau.

Beliau yang berasal dari Indianapolis, Amerika Syarikat, telah mengubah kereta Chevrolet 1967 miliknya bersama isterinya Therese, 29, kepada kereta yang berkuasa jet dengan hanya meletakkan hanya sebuah peluru berpandu. Beliau yang meminta pertolongan rakannya dari Indy Boys Inc. Sebuah syarikat yang mana diketahui pakar dalam mengubahsuai kereta biasa kepada kereta terpantas dan terpelik untuk mengubah keretanya. 



Hasilnya, kereta itu boleh memecut sehingga 300 B/jam!  Sebelum ini, kereta tersebut hanya boleh mencapai 100 B/jam. Bukan itu sahaja, peluru berpandu jenis Jet-Impala 67 yang dilekatkan dibumbung kereta itu juga boleh meninggalkan api sehingga 30 kaki ke belakang dan juga meninggalkan gumpalan asap tebal ke udara apabila ia dihidupkan.

Beliau mendapat idea untuk mengubahsuai keretanya itu berdasarkan kisah dongeng yang mana seorang petani telah mengimpal sebuah peluru berpandu keatas keretanya dan kemudian memecut sehingga terbabas menghentam sebuah gunung. Menurut Stander, Jet-Impala ini diciptakan hanya untuk suka-suka, sebagai jenaka didalam sukan permotoran. “kami telah memberi tahu penonton bahawa kami telah menjumpai sebuah enjin pada hari sebelumnya dan membuatnya kelihatan seperti sebuah misil yang terlekat diatas kereta dengan menggunakan tali. Ianya kelihatan seperti ingin meletup!” katanya. Beliau juga berpakaian seperti seorang petani pada hari perlancaran kereta tersebut sebagai lambang kepada kisah dongeng tersebut.



“Duduk didalam kereta dengan peluru berpandu berada betul-betul diatas kepala anda dengan kepulan asap tebal dan api yang menyala, ia sememangnya menakutkan.” Katanya lagi.



Sumber: jalopnik

No comments: