nuffnang ads

Saturday, August 27, 2011

Vampire Cafe - Sebuah Kafe Unik Di Jepun Yang Menggunakan Tema Gothik

Japanese, why u so wicked?

Sebagaimana yang kita tahu, Jepun sememangnya sebuah negara yang pelik, walau sudah berbagai kemajuan yang telah dikecapi, mereka juga masih mahu perkara-perkara yang baru. Contohnya Vampire Cafe ini. Sebuah cafe yang bertemakan gothik dan kegelapan bersesuaian dengan namanya 'Vampire', telah dibuka di Jepun. Ianya terletak di tingkat 7 di sebuah bangunan di kawasan Ginza. Mengapakah ianya dinamakan sebagai Vampire Cafe? Ini kerana bersesuaian dengan temanya yang kegelapan, setiap pelayan yang bekerja disitu dikehendaki memakai pakaian gelap, bagi yang lelaki akan memakai tuxedo hitam dan bagi yang perempuan pula akan berpakaian ala-ala pembantu rumah perancis. 

Sepanjang masa di kafe tersebut akan dipasang lagu berunsurkan 'goth' dan kegelapan bagi menambah mood 'vampire' itu sendiri. Bukan itu sahaja, dengan pencahayaan yang semamangnya suram, kafe tersebut juga dihiasi dengan tengkorak (palsu atau betul tidak pasti), kayu berlambang salib, lelabah yang besar dan yang paling epic adalah keranda Dracula (sepertimana yang terdapat didalam kebanyakan filem Dracula). Semuanya pasti akan membangkitkan semangat atau perasaan vampire itu sendiri seperti di dalam filem.

Bagi menu nya pula, kesemua ditulis menggunakan tulisan kanji (tulisan jepun) dan cara masakannya pula adalah campuran tradisi dari Perancis, Itali dan Jepun. Bebagai menu-menu yang pelik terdapat disitu. Harganya sememangnya sedikit mahal. Ianya mampu mencecah sehingga $100 dolar untuk dua orang makan. Wlaubagaimanapun, bagi peminat tegar vampire, harga bukanlah segala-galanya, yang penting suasana dan semangat Vampire itu dapat dirasai walaupun tidak terdapat sajian darah sebenar. Dengan bilik makan yang penuh kesuraman serta dihiasi pula dengan benda-benda pelik dan juga muzik tema yang menyeramkan, dapatkah anda menikmati makanan yang telah dipesan? i think i'm not.














Sumber: odditycentral

No comments: