nuffnang ads

Tuesday, June 14, 2011

Foto Bumi Dari Angkasa Lepas Yang Paling AWESOME

Bumi kita sekiranya dilihat dari angkasa lepas, sememangnya ibarat sebutir permata yang bersinar..Ia menggambarkan betapa indahnya bumi kita ini..Oleh sebab itu, dua orang angkasawan iaitu Paolo Nespoli & Douglas Wheelock yang berada di International Space Station (ISS) telah mengambil inisiatif untuk merakam atau mengambil gambar bumi dari luar angkasa..

Mereka yang mempunyai kerja tertentu disana seperti melakukan eksperimen, menyelenggara ISS, mengawal kawasan 2 kapal kargo, menyelia kerja-kerja robotik dan juga latihan harian..Masa mereka begitu padat, tetapi mereka masih mempunya masa untuk mengambil gambar bumi yang indah.

Paolo berkata: "Ianya adalah menarik, kerana saya selalu menjumpai sesuatu yang baru. Stesen ini bergerak dengan laju, maka pemandangan juga berubah sepanjang masa begitu juga dengan keadaan pencahayaan, cuaca, kedudukan matahari dan keseluruhan suasana itu tidak akan sama."

Mereka bukan sahaja mengambil gambar-gambar indah bumi, tetapi mereka juga berkongsi dengan kita semua.Untuk melihat atau mengikuti perkembangan selanjutnya dari mereka, anda boleh follow mereka di Twitter Paolo Nespoli dan Douglas Wheelock..ENJOY!!


DOUGLAS WHEELOCK



























PAOLO NESPOLI




Amazing colors of the earth in southern Australia

Blue expanse of ocean

Caribbean waters off the coast of Belize


Condensation trails of aircraft flying at high altitudes

Desert in Somalia

Dual volcanoes in the Andes

Grand Canyon, United States

Huge clusters of red algae

Ice-covered Lake Bairab, China

Lake Cadibarrawirracanna, South Australia

Rome, Italy at night

Mount Taranaki-Mount Egmont, New Zealand

Lake Frome, South Australia

Volcano Onekotan Island, Russia

Heart Shaped Island



26-I long-term expedition to the ISS team members - engineer Catherine Coleman (right), commander Scott Kelly (center) and flight engineer Paolo Nespoli (left)


3 comments:

Ken Wooi said...

wow amazing shots! very beautiful!

ila said...

gayat plak tgk pic2 ney..

haleda said...

it so amazing|I like it