nuffnang ads

Friday, March 22, 2013

Kursus Di Universiti Yang Paling DUMBASS!!!

Entri ini adalah khas kepada budak-budak yang baru lepas SPM. Lepas ni mesti korang ada terpikir untuk sambung belajar bukan? Samada menyambung di IPTA, IPTS, Form 6 ataupun mana-mana institusi pengajian. Oh ya, sebelum itu, TAHNIAH kepada yang mendapat STRAIGHT A's!!! Harap dapat meneruskan kecemerlangan di masa akan-akan datang juga supaya dapat berbakti dan berjasa kepda negara, bangsa dan agama kelak. Yang dapat result suam-suam kuku pun jangan berputus asa OK? Perjalanan anda masih jauh serta perlu diteruskan dan insyaallah peluang itu akan ada. Masing-masing punya rezeki sendiri.


Kepada sesiapa yang dah isi borang UPU dan rasa kursus-kursus yang ditawarkan tidak menarik perhatian anda, anda boleh terus skrol ke bawah dan melihat kursus di universiti yang agak pelik ini. Mungkin anda berminat mungkin tidak. Sekiranya anda berminat, pandai-pandai la cari jalan sendiri ye? Hehehehe... Malas nak cakap lebih-lebih, selera masing-masing. Rambut sahaja sama hitam, tapi hati lain-lain. Apa-apa pun ENJOY!!! =)



Myth and Science Fiction - Central College



Mitos bukan hanya cerita tentang wira Yunani dan dewa Norse purba, tetapi cerita kontemporari dari orang lain seperti George Lucas dan adik-beradik Wachowski. Kelas ini membandingkan motif mitos dari sastera klasik kepada mereka yang gemarkan Doctor Who dan The X-Files.


Simpsons and Philosophy - University of California, Berkeley



Setelah dua dekad dan 500 episod, The Simpsons bukan sahaja sebuah rancangan kartun tetapi ianya adalah sebuah prisma yang mencerminkan keadaan kehidupan manusia yang kompleks. Kelas ini mempersoalkan pertanyaan seperti "Dapatkah penolakan moral tradisional oleh Nietzsche mewajarkan kelakuan buruk Bart?"


The Vampire in Literature and Cinema - University of Wisconsin-Madison



Jangan sesekali terkelirukan dengan vampire moden seperti "twighlight" dimana vampirenya semua jambu-jambu belaka, kelas ini menunjukkan bagaimana Vampire digambarkan dalam satu cara budaya itu disebarkan kepada yang lain. Melalui novel klasik Bram Stoker dan Nosferatu 1922, pelajar akan melihat bagaimana mitos vampire pandangan Barat yang mewarnai Eropah Timur sebagai mundur.


Exploring "Buffy the Vampire Slayer" - Portland State University



Dari berhujah untuk dan pembangkangan  Buffy sebagai model feminin sehingga kepada nilai metafora dalam siri ini (pelajar-pelajar kolej mabuk bertukar menjadi Neanderthal dalam satu episod) untuk memberi kesan dan arahan kepada peminat siri ini, pembelajaran kelas ini meliputi semua.


Calvin and Hobbes - Oberlin College



Kelas ini menerokai permintaan yang luas dan kebolehpercayaan komik Bill Watterson serta pengaruh budaya pop yang berleluasa.


Lego Robotic - MIT



Menurut sukatan pelajaran online, kursus ini menggunakan Legos sebagai alat yang menyeronokkan untuk meneroka sistem robotik, sistem mekanikal, elektronik, dan pengaturcaraan. Terutama dalam pengalaman makmal, seminar ini menyediakan sumber kepada pelajar untuk mereka membentuk, membina dan memprogram robot yang dibina daripada Legos dan beberapa bahagian lain seperti motor dan sensor. Kelas ini juga meneroka topik lain yang berfaedah kepada pelajar seperti logik digital, robotik moden atau kecerdasan buatan.


Feel the Force: How to Train in the Jedi Way - Queen's University Belfast



Memandangkan UK mengakui "Jedi" sebagai sebuah agama rasmi dan lengkap dengan gerejana sendiri, kelas ini adalah langkah seterusnya yang semula jadi. Kelas ini mengajar isu-isu teras alam semesta Star Wars seperti keseimbangan, takdir dan dualisme serta teknik-teknik psikologi kehidupan sebenar yang terkandung dalam Trick Minda Jedi.


J.R.R. Tolkien - Marquette University



Sebagai salah satu lokasi penyimpanan utama untuk lukisan, draf dan hasil penulisan Tolkien (lebih daripada 11,000 muka surat), Universiti Marquette yang terletak di Wisconsin sangat unik dan sesuai dalam tugas pengajaran bukan sahaja tentang isu pengaruh penulis fiksyen fantasi moden, tetapi juga dalam proses penulisan beliau.


Scandinavian Fantasy Worlds: Old Norse Sagas and Skyrim - Rice University



Kursus ini memperkenalkan pelajar kepada fantasi sebagai penggerak kepada kedua-dua dalam budaya permainan video dan konsep psikologi, dan mengapa zaman pertengahan Scandinavia kini digunakan sebagai latar belakang untuk banyak cerita-cerita fantasi Anglo-Amerika. Peserta akan membaca pilihan dari Old Norse Sagas sementara mereka bermain misi yang berbeza dalam Skyrim, dengan matlamat untuk mengenal pasti persimpangan dan perkembang perbezaan antara bahan sumber dan budaya pop yang sesuai.


The Science of Harry Potter - Frostburg State University



Kursus ini menawarkan peluang untuk mengkaji hubungan diantara sihir dan sains. Persoalan yang diterokai adalah seperti "Bolehkah penyelidikan dalam antigraviti yang akhirnya dapat menghasilkan batang penyapu terbang?" atau "Dengan kemajuan dalam bidang kejuruteraan genetik, adakah suatu hari nanti, Fluffy dan Cereberus dapat dihasilkan menjadi realiti.


Media Genres: Zombie - University of Baltimore



Sebagai sebahagian dari sebuah budaya pop yang kecil, pelajar akan belajar tentang mengapa zombi adalah gambaran yang sempurna media dimana kita sebagai satu budaya yang difikirkan pada bila-bila masa. Bahan bacaan yang diperlukan adalah termasuk novel Pride and Prejudis and Zombie dan novel grafik The Walking Dead serta filem Romera yang ikonik.


21st Century Skills in Starcraft - University of Florida



Menurut sukatan pelajaran, sasaran kelas secara online adalah untuk mengajar kemahiran seperti pemikiran kritis, penyelesaian masalah, pengurusan sumber dan membuat keputusan penyesuaian. Kemahiran-kemahiran ini adalah asas dan diperlukan dalam permainan Starcaft. Oleh itu permainan ini dapat memberi kesan yang efektif kepada pelajar untuk menganalisi dan mengambil tindakan dalam situasi yang kompleks. Kelas online ini sangat bergaya dan awesome dalam memberikan pelajar kemahiran abad ke-21 yang kritikal.


Religions of Star Trek - Muhlenberg College



Kursus ini mengajar secara terperinci tentang isu-isu agama yang sering dibincangkan di alam semesta Star Trek dan menunjukkan bagaimana agama yang didalami oleh mahkluk asing yang mucul di dalam cerita ini. Profesor yang mengajar kelas ini mendapati bahawa menganalisis agama melalui kanta fiksyen sains, pelajar-pelajar dapat meletakkan jarak yang selamat antara meraka dan topik-topik yang panas.


Science from Superheroes to Global Warming - University of California, Irvine



Sama seperti kursus Harry Potter, kursus online ini (terbuka untuk sesiapa sahaja) mendalami tentang kemungkinan dalam saintifik berkenaan perkara-perkara seperti kesan matahari kepada "Alien Humanoid" atau sebuah jet halimunan mungkin wujud


South Park and Contemporary Issues - McDaniel College



Walaupun reputasinya sebagai sebuah animasi pop yang kasar untuk golongan dewasa kerana mengandungi unsur-unsur yang ganas dan lucah, namun sepanjang tempoh penyiarannya, ia tidak pernah menjauhkan diri dari isu AIDS atau euthanasia, isu perkauman atau homophobia. Mereka menggunakan humor ini untuk mengkaji topik yang sukar dan juga boleh memberikan perspektif dan suatu pemikiran dalam memberi cara untuk menangani masalah serta isu perbalahan.


P/S: Jadi anda rasa bagaimana? Berminat?



Sumber: buzzfeed

1 comment:

Faiz Saaid said...

yanglego tu nampak praktikal, memangbest, dari kecilkalau main lego, dah boleh develop otak kiri dan kanan, bestbest