nuffnang ads

Saturday, December 1, 2012

Those shadows!


Seorang budak lelaki berpakaian selekeh duduk diatas kerusi batu, dibawah pohon redang ditepi sungai sambil memeluk pehanya dan merehatkan dagu ke tempurung lututnya. Rambutnya sederhana panjang, tidak terurus, merenung jauh kearah sungai yang deras mengalir.

Di kiri dan kanannya terdapat berbagai ragam manusia. Ada yang sedang bergelak ketawa bersama rakan, ada pasangan kekasih yang berjalan sambil berpimpingan tangan menyusuri sungai yang keruh, ada juga yang bersantai bersama keluarga dan ada juga yang sedang membaca buku.

Semua itu dihiraukan begitu sahaja. Hanya dia sahaja yang berada disitu.Petang yang indah dihiasi dengan kicauan burung berterbangan ibarat hari mendung yang suram baginya.

Terdapat seribu satu perasaan tergambar melalui matanya. Semua kehidupan berlalu pergi disekelilingnya, tetapi dia masih disitu.

Keseorangan dihimpit keriuhan. Masalah lalu datang menjengah, mehidupan sosial hanya tinggal kenangan, kenangan pahit untuk dihadam. Entah apa dinikmati dan entah apa yang dihadapi, hanya dia dan tuhannya sahaja yang tahu. Dia terus kaku begitu, sampai bila bila.

Dialah bayangan yang menghantui fikiran, dialah bayangan semua orang!

No comments: