nuffnang ads

Saturday, March 19, 2011

Stadium Tercantik Dunia

Dibawah adalah koleksi stadium tercantik didunia yang paling aku suka tengok.. enjoy..

Olympic Stadium

Stadium Olimpik adalah sebuah stadium pelbagai fungsi di Quebec, Kanada dibina sebagai tempat utama untuk Sukan Olimpik 1976. Ketika ini ia berfungsi sebagai kemudahan serbaguna 56,040 kerusi untuk acara-acara khas seperti konsert dan pameran dagangan.









Ōita Stadium

Oita Stadium adalah stadium pelbagai fungsi di bandar Oita di Jepun. Ia banyak digunakan untuk perlawanan bola sepak. Stadium ini telah direka oleh arkitek terkenal Kisho Kurokawa.








Yas Marina Circuit

 The Yas Marina Circuit adalah tempat untuk Abu Dhabi Grand Prix. Yas Marina adalah trek formula one kedua di Timur Tengah, dengan yang pertama adalah di Bahrain.








Allianz Arena 

Allianz Arena merupakan stadium bola sepak di utara Munich, Jerman. Allianz Arena akan bersinar warna merah apabila Bayern Munich bermain, dengan warna biru ketika 1860 Munich bermain dan warna putih ketika digunakan oleh pasukan kebangsaan Jerman.








Qi Zhong stadium

Stadium Qi Zhong adalah arena sukan di Shanghai. Memiliki atap besi yang kukuh dengan lapan kelopak berbentuk potongan yang menyerupai bunga magnolia yang mekar, bunga bandar Shanghai. Kebolehan atap yang boleh membolehkan stadium untuk menjadi perlawanan tenis samada indoor ataupun outdoor.





 
Nou Mestalla

Nou Mestalla adalah sebuah stadium bola sepak dalam pembangunan di Valencia. Stadium ini dijangka akan mempunyai kapasiti 75,000. Kos dianggarkan antara 250 dan 300 juta Euro.







 



Olympiastadion

Olympiastadion merupakan stadium terletak di Munich, Jerman. Stadium ini dibina sebagai tempat utama untuk Sukan Olimpik 1972.





 



Beijing National Stadium

Stadium Nasional Beijing, juga dikenali sebagai Bird's Nest, merupakan sebuah stadium di Beijing, China. Stadium ini direka untuk digunakan di seluruh Sukan Olimpik 2008 dan Sukan Paralimpik. Terletak di Green Olimpik, stadium $ 423,000,000 adalah struktur besi yang terbesar di dunia.










Yoyogi National Gymnasium

Gimnasium Nasional Yoyogi adalah arena di Yoyogi Park, Tokyo, Jepun yang terkenal dengan rekabentuk atap yang suspensi. Arena tersebut boleh menampung sehingga 13,291 orang dan banyak digunakan untuk hoki ais dan bola keranjang.









Beijing National Aquatics Center

Beijing National Aquatics Center yang lebih dikenali sebagai Kiub Air, adalah pusat sukan air yang dibina di samping Stadium Nasional Beijing dalam Olimpik Hijau untuk pertandingan sukan renang Olimpik 2008.








 
Wembley Stadium
Stadium Wembley adalah sebuah stadium, yang terletak di Wembley Park di London, Inggeris. sebuah tempat persatuan bola sepak, Wembley dimiliki oleh Persatuan Bola sepak (FA) melalui anak syarikat Wembley Stadium Nasional Limited, dan tuan rumah perlawanan antarabangsa pasukan bola sepak kebangsaan england dan final piala domestik sahaja. Dengan kapasiti 90,000 membuatkan stadium wembley menjadi stadium kedua terbesar di Eropah (selepas Camp Nou) dan yang terbesar (dan tertinggi) di dunia dengan setiap kerusi di bawah bumbung.








 Emirates Stadium

Akhir sekali ialah Stadium Emirates. Ia terletak di utara london yang menjadi tempat atau rumah kepada permainan bolasepak yang paling cantik dunia iaitu Arsenal. Nama asalnya adalah Ashburton Grove. Boleh menampung kapasiti 60, 355 orang penonton dalam satu-satu masa. Bagi aku, inilah adalah stadium yang paling cantik didunia dan menjadi tempat yang paling ingin dilawati oleh aku selepas Eiffel Tower.








Sumber: The Roxor, ListPhobia, Google (gambar)

11 comments:

si para para said...

stadium yang runtuh hari tu tak termasuk ke..hehe

Anikimaro said...

tak elok dikenang benda yang da lepas...hehehe

Taufan Bin Ribut said...

bak kate atok boy boboi...terbaik.....!!Ngee^_^

saya_arief said...

t'baik la design dye.
:D

Syukri Mohtar said...

stadium bird nest terbaik...

Ammar said...

Stadium yang kat Terengganu tu xde ke?hehehehe

Ni Koi Ni said...

ah! stadium yg last tu xleh blah!!!
bias gile!!!! booooo!!!!

Anikimaro said...

@jemi or watever= Emirates stadium is fucking awesome...no doubt bout' it..

Ken Wooi said...

so magnificent! :)

zizie said...

banyak2 stadium.. stadium yg last sekali paling best..,,Emirates Stadium..,,korang2 yg kutuk2 tu jgn jeles ye..Hahahaha..,,tahu la stadium kegemaran anda tak ade dlm senarai...Hahahahaha..,,,

Stadium Old trafford pun tak ade..,,..,,dah jadi Old Kerepot....Hahahahaha,......

Sul said...

Amboi.. Makan dalam ayat tu zizie.. Hahah