nuffnang ads

Sunday, February 6, 2011

Neil Amstrong Tidak Pernah Mendarat Di Bulan?!

Pada Mei 1961, Presiden Kennedy mengucapkan sebuah ucapan yang bersejarah ,”I believe that this nation should commit itself. To achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth” yang mana beliau ingin menghantar manusia ke bulan dan akhirnya pada pada 20 Julai 1969, Neil Armstrong menjejakkan kakinya untuk kali pertama di bulan.

Namun pada tahun 1974, seseorang bernama Bill Kaysing menerbitkan sebuah buku berjudul “We Never Went to the Moon : America’s Thirty Billion Dollar Swindle”. kandunganya mengatakan bahawa Amerika telah memalsukan pendaratan di bulan. Hasil penyiasatannya didasarkan pada keraguan yang ada pada rakaman dan foto-foto yang dikeluarkan oleh NASA.

Mungkin ramai daripada kita yang belum mengetahui bahawa ada sebuah teori yang sering disebut sebagai the great moonhoax theory atau ‘teori konspirasi pendaratan bulan’ yang mengatakan bahawa manusia tidak pernah mendarat di bulan. NASA dengan sengaja mereka foto dan rakaman pendaratan di bulan di sebuah studio di Nevada.

Sejak itu, teori konspirasi pendaratan bulan lahir (the great moonhoax/moonlanding hoax). Beberapa buku ditulis setelah buku Kaysing, mengusulkan idea yang sama.

Dibawah memaparkan beberapa gambar yang membuktikan bahawa pendaratan Neil Amstrong dan rakannya di ‘bulan’ adalah PENIPUAN semata-mata.


gambar-gambar ketika pendaratan di bulan: Dimanakah perginya semua bintang2 berkedipan. BUSTED!



Edwin Aldrin meninggalkan jejak kaki yang begitu sempurna seakan-akan permukaan bulan memiliki debu tanah yang bercampur air. Apabila permukaan bulan kering, bagaimana mungkin Jejak itu terbentuk begitu sempurna, apalagi graviti bulan hanya 1/6 berbanding bumi. Orang seberat 200 kg pun tidak akan dapat meninggalkan jejak seperti itu. BUSTED!


Ini adalah gambar buzz aldrin memberi tabik hormat kepada bendera amerika, tetapi cuba anda perhatikan tangan yang memberi tabik dan tangan yang menjulur ke bawah. Buzz mempunyai tiga tangan! BUSTED!


Gambar diatas menunjukkan dua bayang-bayang yang berlainan arah. BUSTED!


Pada beberapa gambar, kelihatan seorang astronaut yang turun dari Lunar Lander, seharusnya astronaut itu tidak terlihat sama sekali kerana terhalang oleh Lunar Lander, namun gambar tesebut menunjukkan astronaut tersebut dengan jelas. BUSTED!

Gambar dari misi Apollo 16 menunjukkan sebuah batu dengan huruf “C” diatasnya. Adakah ini adalah tanda property sebuah studio ? BUSTED!




Dua video klip menunjukkan dua bukit yang sama: NASA mengatakan bahawa dua klip itu diambil di dua lokasi yang berbeza. BUSTED!

Bukankah Lunar Lander mengeluarkan tenaga hingga 10.000 pound, mengapa ketika pendaratan , tidak ada kawah yang tercipta di bulan. Bukankah tenaga sebesar itu akan cukup untuk membuat sebuah lubang, seperti helikopter yang mendarat di padang pasir. BUSTED!!


p.s: Sebuah episod daripada MythBusters pada bulan Ogos 2008 juga telah didedikasikan khas untuk NASA, dan ianya berkaitan dengan pendaratan Bulan, seperti gambar dan rakaman video. beberapa anggota MythBusters dibenarkan masuk ke kemudahan latihan NASA untuk menguji beberapa mitos. Semua mitos berkaitan diperiksa di rancangan tersebut telah diberi label sebagai "Busted", yang bermaksud bahawa mitos itu tidak benar. Well, you do your own conclusion!!

17 comments:

Muhammad Izuan said...

pernah dgr sblm ni. kalo tak silap, ada yg cakap dlm gambar seolah bendera berkibar sedangkan xda angin...

missepafazwin said...

good sharing! :)

HatiWanitaItu said...

kuat depa menipu nih...publisiti murahan ni...

froggy the best said...

info yg berguna

messy_mess said...

penah gak bace b4 ~ hurmmm

ain revival said...

pernah dengar gak~
tp versi laen
sebenarnya si amstrong tu xsampai pn kt bulan..
tp planet laen..
sebab bulan tu actually jauh sangat..
impossible sape2 leyh sampai..
wallahualam..

Anikimaro said...

huh,brilliant comment! tapi rasanya bulan lagi dekat dengan mana2 planet len kat cakerawala ni....wallahua'lam

Azreen Farhani binti Azman said...

wahh . baru tau , thanx anikimaro . saya suka blog awak :)

Anonymous said...

fda baru tau ni... tq ea share info. sangat berguna. anyway, AS memang salu wat benda2 menipu cam ni... cam gak tragedi 11 sept... kan ramai pkaji ckp tu cume dalang amerika

aman_arab said...

memang susah nak pecaya depa dah sampai bulan..yang paling pelik sekali..pasai pa dengan teknologi depa yang agak kuno dulu depa boleh sampai bulan..sedangkan teknologi angkasa kita yang lebih canggih sekarang tapi tak mampu sampai ke bulan gak..tak logik langsung..

WanFadhilah said...

NASA banyak menyimpan rahsia. susah betul nak percaya apa yg dorang cuba sampaikan..

si para para said...

nampak sangat tipu..kalau kat bulan graviti kurang,buat apa nak turun pakai tangga..kalau lompat pun bukan jatuh macam kat bumi..
tapak kasut tu lagi la...siap timbul lagi bekas tapak kasut tu..
bendera tu satu lagi...macam tak logik je..macam ada angin je..

amareka memang tipu.

ateyn said...

amerika na tnjuk bajet jewp..sdgkn dorg byk guna tipu n helah utk dptkn sesuatu..

DOTT said...

yg paling DAMN gila kita t'paksa menghafal tarikh kononnye Neil Armstrong ni pernah mendarat kat bulan setiap kali nak jwb paper sains mase zaman sekolah dulu. -.-"

DOTT said...

kena, zaman upsr dulu..hahah

Ralstonia hafizie said...

mitos tu di"busted"kan oleh mythbuster, so maknanya mmg neil amstrong tu dah smpai bulan la. apsal de bnyak komen yg mcm tak paham konklusi artikel ni.

Anonymous said...

Ini mesti tak tengok Mythbuster... Kesian... and, konspirasi ni dh lama, pohai br nak siarkan....